Les 1:
In samenwerking met: Iris SwanenburgTijdens deze les moesten we een voertuig van kosteloos materiaal maken. Je mocht dus geen lijm, plakband of een nietmachine gebruiken.
Beeldend doel: de auto moest kracht of snelheid uitstralen. Je mocht zelf kiezen welke je ging maken. Wij hadden gekozen voor kracht, omdat onze (vracht)auto best groot was en daardoor dus krachtiger lijkt.
Technisch doel: je moest minstens 3 verschillende manieren gebruiken om je materialen vast te maken. Wij hadden gekozen voor punaises, elastiek en satéprikkers.
Zijaanzicht |
Vooraanzicht |
_________________________________________________________________________________
Les 2:
In samenwerking met: Demi Janson en Romy Verlind.
Tijdens deze les moesten we een stop motion filmpje maken van een wedstrijd tussen de 2 voertuigen.
Beeldend doel: filmpje maken van een race tussen de twee voertuigen die we vorige les hadden gemaakt en het moest eindigen met een crash.
Technisch doel: het gebruik maken van stop motion. Een foto maken en dan iets veranderen en dan weer een foto maken, de beelden na elkaar afspelen wordt dan een filmpje van foto's.
Helaas is er iets misgegaan met onze foto's uploaden in een stopmotion filmpje. Het filmpje hebben wij dus helaas niet..
Foto voordat de race begon |
_________________________________________________________________________________
Les 3:
In samenwerking met: Demi Janson en Romy Verlind.
Deze les was in 2 delen verdeeld.
Deel 1: we moesten een beoordelingsformulier maken voor de stopmotion filmpjes.
Beoordelingsschema voor de filmpjes. |
Deel 2: boetseren.
Beeldend doel: je begon met een beeldend probleem het moest een vis zijn met iets moderns erin verwerkt. Je wist alleen wat het eindresultaat moest zijn maar niet hoe je begon. Dit ging je allemaal doen tijdens het kleien. Het eindresultaat:
Technisch doel: we moesten het klei opblazen met een rietje en dat moest je voorzichtig doen omdat die anders kapot ging.
Ik heb voor een vis gekozen met als moderniteit erin verwerkt: een telefoon en Apple oogjes.
Apple oogjes |
De zijkant van mijn moderne vis |
Cijfertjes die dienen als telefoon |
Hier zie je dat de binnenkant verder leeg is en dus was gevuld met lucht. |
_____________________________________________________________
Les 4:
In samenwerking met: Demi Janson en Romy Verlind.
Tijdens deze les hebben we de theorie besproken over beeldcultuur dit werd gedaan tijdens een studentcollege van Joost en Marijke.
Deel 1: we moesten daarna schilderijen zoeken uit de klassieke, moderne en postmoderne tijd.
Klassieke tijd
Johannes Vermeer - Meisje met de parel |
Kenmerken klassieke tijd:
- Veel portretten.
- Schetst een beeld van de werkelijkheid.
- Ontwikkeling van schildertechnieken.
Moderne tijd
Pablo Picasso - Weeping Woman |
Kenmerken moderne tijd:
- Abstract
- Spelen met diepte en kleuren
- Onwerkelijke beelden
Postmoderne tijd
Andy Warhol - Marilyn Monroe |
Kenmerken postmoderne tijd:
- Verschillende technieken
- Beelden met een achterliggende gedachte
Deel 2: hierna moesten we een schilderij uit de klassieke tijd zoeken en daarvan 5 kenmerken opzoeken. Wij hebben gekozen voor het schilderij van Raphael. Daarna moesten wij 10 foto's maken waarbij we het schilderij imiteren op verschillende manieren. We hebben gedifferentieerd in achtergronden, kleuren, mimiek en aanzichten.
Raphael - Cherubini |
- 2 engeltjes (kinderen met vleugels)
- Ze leunen op hun armen
- Ze kijken omhoog
- Grauwe kleuren
- Wolken op de achtergrond
Demi Janson en Romy Verlind op de foto's.
Ik (Simone) was de fotograaf.
_________________________________________________________________________________
Les 5:
Beeldend doel: een lichte bol maken.
Technisch doel: werken met houtskool en een bol creëren zonder strepen te zetten maar gebruik maken van de kleur van het houtskool
Deel 2: fruit natekenen met zoveel mogelijk verschillende materialen.
_________________________________________________________________________________
Les 6:
In samenwerking met: Demi Janson en Romy Verlind.
We kregen de opdracht om aan de hand van een prentenboek een beeldende vorming les te bedenken. We kozen een prentenboek met het thema feest/verjaardag en bedachten de volgende opdrachten:
1. Een verjaardagshoed maken, deze krijgen de kinderen dan op wanneer ze jarig zijn.2. Een slinger maken met alle verjaardagen erop, deze hang je in je klas.
Hiernaast wilde we nog een aantal opdrachten bedenken maar hier hadden we helaas niet genoeg tijd meer voor.
Het boekje, hoed en de slinger |
De slinger met de naam en leeftijd |
De verjaardagshoed met de leeftijd van de leerling erop |
_________________________________________________________________________________
Les 7:
Eerste deel: In deze les hebben we het gehad over een beeldend probleem.
Een beeldend probleem is een opdracht die leerlingen beeldend uitdaagt. Het beschikt dan ook over een beeldend doel en een technisch doel.
Aan een beeldend doel werk je door middel van:
- Experimenteren
- Ontwerpen
- Ambachtelijk werken
Eerst hebben we een blad gekregen waar we 5 opdrachten mee gedaan hebben.
1: Er werd ons gevraagd om een kubus te tekenen.
2: Hierna tekenden we, met behulp van de leerkracht, een kubus die voldeed aan de regels van perspectief. Deze opdracht beschikte niet over een beeldend probleem, enkel over een technisch doel.
3: Ten derde moesten we een 'grappige kubus' tekenen.
1: Er werd ons gevraagd om een kubus te tekenen.
2: Hierna tekenden we, met behulp van de leerkracht, een kubus die voldeed aan de regels van perspectief. Deze opdracht beschikte niet over een beeldend probleem, enkel over een technisch doel.
3: Ten derde moesten we een 'grappige kubus' tekenen.
4: Verlegen kubus.
5: Woedende kubus.
Technisch doel bij opdracht 4 en 5: lijnvoering.
Beeldend doel bij opdracht 4 en 5: verlegen/woedende kubus.
Kubus snel getekend |
Verschillende kubussen |
Beeldend doel: van een beeldend probleem een mensfiguur maken in een expressieve houding en rekening houden met vorm, textuur en (ver)houding.
Technisch doel: boetseren
Vooraanzicht |
Zijaanzicht links |
Zijaanzicht rechts |
Achteraanzicht |
_________________________________________________________________________________
Les 8:
In samenwerking met: Romy Verlind, Vivian Lagerwerf en Annabel Derwort.
Deel 1: tekening van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw op volgorde.
Fase 2: Het kind heeft schematisch een cartoon weergegeven, er is sprake van doorzichtigheid. |
Fase 2: De leerling heeft doormiddel van kleur en vorm een standaard boom getekend zonder details. De leerling maakt het nog niet complex door meerdere overlappende voorwerpen en meer details te tekenen. |
Fase 3: De leerling heeft duidelijk gebruik gemaakt van overlappingen. Het kleurgebruik wordt realistischer en ook de lichaamsvormen staan beter in verhouding. |
Deel 2:
Het belangrijkste bij deze opdracht was om te letten op de proporties van het menselijk lichaam. Bij het menselijk lichaam past het hoofd bijvoorbeeld 7 keer in het lichaam, en zit het kruis in het midden van het lichaam.
Hieronder zie je de 2 tekeningen. De ene als snelle schets en bij de andere tekening heb ik Romy Verlind nagetekend.
Snelle schets zonder model |
Met model Romy Verlind |
_________________________________________________________________________________
Les 9:
In samenwerking met: Demi Janson en Romy Verlind.Deel 1:
Maak verschillende vragen bij de afbeelding. Maak gebruik van de volgende onderdelen:
Startvragen
Onderzoeksvragen
Analysevragem
Speculatie vragen
Conclusievragen
Aan de hand van de afbeelding startvragen, speculerendevragen, onderzoeksvragen en analyserendevragen opstellen. |
Deel 2:
Aan de hand van de gegeven opdracht, een eigen lesontwerpen.
Voorbeelden van mozaïek dieren, deze zijn door middel van hun schematische vormen te herkennen.
Hond |
Geit |
Giraffe |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten