Les 1:
We moesten in de les een
voertuig maken van spullen die we van thuis hadden meegenomen. Wij hebben een
boot gemaakt van twee pakken sap en twee flessen. Het is een grote, brede boot
waardoor hij krachtig lijkt. Ook hebben we watjes aan de achterzijde gedaan en
aan de zijkanten een rood vinkje, zo proberen we snelheid te associëren. Assemblagetechnieken die wij gebruikt hebben
zijn: punaises, paperclip in een kurk, elastiekjes en ijzerdraadje. ‘De motor’
van lucifers kan draaien, net als ‘de vlag’ met de kurk.
Les 2:
Samengewerkt met Jelle en Len
Deze les hebben we een stop-motion-filmpje gemaakt. Het beeldend doel was om een filmpje te maken van een racewedstrijd tussen twee voertuigen, die we de vorige les hebben gemaakt, die eindigt in een crash. Het technisch doel was om gebruik te maken van stop-motion-techniek.
Deze opdracht was een ontwerpproces. We moesten namelijk een oplossing zoeken voor een beeldend probleem. Van stilstaande beelden (foto’s) moesten we een filmpje maken. Dat hebben we gedaan door de auto’s steeds een klein stukje te verplaatsen en dan een foto te nemen. Als je al deze foto’s dan achter elkaar afspeelt krijg je een filmpje waarin de voertuigen lijken te bewegen.
Les 3:
Was ik niet aanwezig.
Les 4:
Samengewerkt met Laura.
We gebben drie schilderijen bij de drie periodes uitgekozen.Korte samenvatting:
<1860: klassiek: binnen klassiek werk wordt er veel gebruik gemaakt van symbolen, hier is erg nauwkeurig gewerkt. Wel wordt alles verfraaid. Rembrandt en Vermeer zijn beroemde schilders uit deze periode.
1860-1960: modernistisch: De kenmerken van modernistische schilderijen zijn vaak de woorden: 'abstractie' en 'experimenten'. Het doel van deze werken was vooral het shockeren en het afzetten tegen de klassieke periode.
1960-nu: postmodern: Een beroemde schilder binnen deze periode is van Gogh. De inhoud van deze schilderijen komt vooral vanuit de mode en wat de consument wil. Deze werken worden gemaakt om te vermaken en, nogmaals, te shockeren.
Periode: Klassiek
Binnen het gebouw 'Sant' Antonio en Italia' bevindt zich het schilderij 'de Kroning'. Dit is gemaakt door Lorenzo Veneziano.
De Madonna en het kind op dit schilderij zijn gericht op de nieuwe vorst, dit laat zien dat hij gesteund wordt door de Heer. Een engel brengt de nieuwe heerser zijn kroon, de heiligen kijken ook zijn kant op.
De kerk is hier een duidelijke opdrachtgever van. De paus wordt gesteund door Jezus, ze staan naast elkaar. Samen eren ze de nieuwe koning.
Periode: klassiek
'De kroning' - Lorenzo Veneziano
Deze afbeelding is duidelijk klassiek. Dit om het feit dat de kerk een duidelijke opdrachtgever van het werk is. Het schilderij laat zien dat de nieuwe vorst gesteund wordt door God.
Periode: Modernistisch
'Sterrennacht' - van Gogh
Binnen dit schilderij is er erg veel ge-experimenteerd. Van Gogh wilde niet zo nauwkeurig mogeijk schilderen. De uitvinding van de fotografie haalde de taak uit handen van de schilders. Men wilde op andere manieren hun gevoelens uiten. Hij experimenteerde met vormen en technieken.
Periode: Post-modern
'Turquoise Marilyn' - Andy Warhol
Deze afbeelding is postmodern omdat het voor iedereen toegankelijk is. In dit schilderij zijn zeer contrasterende kleuren gebruikt. Ook zijn de vormen naar mijn mening 'over-geromantiseerd'.
Bij deze opdracht moesten we een klassiek schilderij uitkiezen en zelf moderne foto's maken met het idee van dat schilderij in ons hoofd.
Michelangelo - twee engelen
Les 5:
Eerst moesten we een bol van houtskool maken. Je mocht geen lijnen zetten en er moest een overgang van zwart naar wit in zitten.
Daarna moesten we stukken fruit op papier zetten op zoveel mogelijk verschillende manieren en met verschillende materialen. Ik heb vier verschillende appels gemaakt:
Les 6:
Samengewerkt met Rianne.Prentenboekopdracht:
Wij moesten a.d.h.v. een prentenboek lessen bedenken.
Korte samenvatting: Op een dag ziet Kikker een vreemdeling: Rat. Kikker zijn vrienden zeggen dat ratten niet te vertrouwen zijn en dat Rat niet welkom is. Kikker probeert erachter te komen hoe Rat echt in elkaar zit en ontdekt dat hij het tegendeel is. Hij helpt juist graag mensen.
Rekenles: in het boek komt een mand met appels voor. De kinderen tellen hoeveel appels er in de mand zitten en hoe de appels eerlijk verdeeld kunnen worden over de vrienden.
Beeldende vorming les: in het boek komt een hengel voor. De kinderen maken zelf een hengel van een potlood en mogen deze hengel versieren met verschillende plaksels.Aan de hengel maken ze een touwtje met een zelfgemaakt vis eraan.
Taalles: de kinderen mogen zelf een bladzijde bedenken die in het boek erbij zou passen.
Les 7:
Kubussen:
We moesten eerst zelf een kubus tekenen:
We moesten eerst zelf een kubus tekenen:
Daarna hebben we met z’n allen
een kubus in perspectief getekend (alleen technisch doel):
Kubus grappig (voor kinderen te ruim en
subjectief):
Volgende kubus. Beeldend
doel: verlegen kubus. Technisch doel: lijnen tekenen. > beeldend probleem:
Verschil kwaad met
verlegen. Materiaal ervaren door soort gelijk experiment:
Kleien:
Beeldend doel: juiste vorm, houding en verhoudingen.
Technisch doel: boetseren uit een bol.
Beeldend probleem: mensfiguur in een expressieve houding.
Les 8:
Samengewerkt met: Douwe, Joost en Rob.
We hebben bij drie tekeningen (één uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw) gekeken naar de dingen die opvallen voor kinderen van die leeftijd.
We hebben bij drie tekeningen (één uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw) gekeken naar de dingen die opvallen voor kinderen van die leeftijd.
9 jaar (Jongen). Vooral getekend hoe het standaard beeld is van een zee met dieren en plantjes.
12 jaar (Meisje). Hier zie je dat zij al een stuk verder is, diepte en overlapping in de tekening. Ook krijgen de bomen en planten meer kleuren dan één kleur groen.
Daarna moesten we zelf een mens tekenen:
Vervolgens keken we of de verhoudingen een beetje klopte (door er een kruis door te zetten).
Samengewerkt met Laura.
Vervolgens moesten we elkaar gaan schetsen met houtskool. Met de juiste verhoudingen. Je mocht zelf kiezen hoe het model ging staan/zitten.
Vervolgens keken we of de verhoudingen een beetje klopte (door er een kruis door te zetten).
Samengewerkt met Laura.
Vervolgens moesten we elkaar gaan schetsen met houtskool. Met de juiste verhoudingen. Je mocht zelf kiezen hoe het model ging staan/zitten.
Les 9:
Samengewerkt met: LauraIn dit vakatelier moesten wij de QR-code van een filmposter scannen en deze in thinglink voorzien van vragen. Wij hebben start- onderzoeks- analyse- en speculerende vragen gesteld.
Voorbeeldvragen:
Startvraag: Wie heeft deel 1 van RIO gezien?
Speculerende vraag: Wat als de papegaaienfamilie op een steen zou staan ipv op een alligator?
Onderzoeksvraag: Waaruit kun je opmaken dat dit een gezinnetje papegaaien is?
Analysevragen: Wat vertelt de vlinder op de vleugel van de kleine vogel over haar karakter?
Voor het tweede deel van de les: Dierencircus.
Samengewerkt met: Marijke en Laura.
Hier moesten wij een lesfasemodel maken van een les Beeldende Vorming, met alle onderdelen die we dit jaar behandeld hebber erin.
Wij bekeken een fragment uit de film 'Coraline', dit is de receptieve fase.
De leerlingen maken een stop-motion video, dit is de productieve fase.
Hier moesten we ook een lesvoorbereidingsformulier en een video bij maken:
In het lesvoorbereidingsformulier is niet vermeld:
Kern (productieve fase): een half uur voor de video.
Werkvorm/ opdrachtvorm: stop-motion maken.
Afsluiting (reflectieve fase): 10 min voor de video's en de beoordeling
Geen opmerkingen:
Een reactie posten