Les 1:
Samengewerkt met Jelle
Deze les hebben we van kosteloos materiaal een voertuig gemaakt.
Het beeldend doel was om een krachtig en of snel voertuig te maken waarbij de onderdelen los van elkaar kunnen bewegen. Wij hebben een snel voertuig gemaakt. Dat is te zien aan de kleur (aluminium) en aan het vlaggetje. Het voorwiel van de motor kan draaien.
Het technisch doel was om drie verschillende assemblage technieken te gebruiken, maar geen lijm of plakband.
Wij hebben gebruik gemaakt van satéprikkers om de wielen te bevestigen, elastiek om de stoel vast te maken en touw om het stuur vast te maken.
Het beeldend doel was om een krachtig en of snel voertuig te maken waarbij de onderdelen los van elkaar kunnen bewegen. Wij hebben een snel voertuig gemaakt. Dat is te zien aan de kleur (aluminium) en aan het vlaggetje. Het voorwiel van de motor kan draaien.
Het technisch doel was om drie verschillende assemblage technieken te gebruiken, maar geen lijm of plakband.
Wij hebben gebruik gemaakt van satéprikkers om de wielen te bevestigen, elastiek om de stoel vast te maken en touw om het stuur vast te maken.
Les 2:
Samengewerkt met Jelle en Anna-Sophie
Deze les hebben we een stop-motion-filmpje gemaakt. Het beeldend doel was om een filmpje te maken van een racewedstrijd tussen twee voertuigen, die we de vorige les hebben gemaakt, die eindigt in een crash. Het technisch doel was om gebruik te maken van stop-motion-techniek.
Deze opdracht was een ontwerpproces. We moesten namelijk een oplossing zoeken voor een beeldend probleem. Van stilstaande beelden (foto’s) moesten we een filmpje maken. Dat hebben we gedaan door de auto’s steeds een klein stukje te verplaatsen en dan een foto te nemen. Als je al deze foto’s dan achter elkaar afspeelt krijg je een filmpje waarin de voertuigen lijken te bewegen.
De Derde les BV:
Ik kon niet bij deze les aanwezig zijn ivm prive redenen.
De vierde les BV:
Klassiek
1: De stijl van schilderen qua kleurgebruik en het tijdperk van uitbrengen.
2: Het geeft een duidelijk beeld van de werkelijkheid en emoties.
Modernistisch
1: Het experimenteren met afstand, diepte en werkelijkheid.
2: Surrealistisch vanwege onwerkelijke beelden samengevoegd met werkelijkheid en abstractie.
Postmodernisme
1: Het in twijfel trekken van de waarheid.
2: Historische stijlelementen uit verschillende perioden met als doel herkenning van de wereld.
Len van der Velden, Wesley Schönherr en Lars van der Weg
------------------------------------------------------------------------------------
Dit zijn onze zelfgemaakte monsters.
De bovenste is gemaakt van papier, met onze handen.
De onderste is een touw wol met oogjes erop.
Ze hebben allebei (nog) geen naam.
Samengewerkt met Len van der Velden, Wesley Schönherr en Lars van der Weg
------------------------------------------------------------------------------------
De Zevende les BV
een voorbeeld van de opdracht:
De achtste BV:
Ik was deze les aanwezig. Alleen ik ben vergeten foto's te maken van mijn resultaten.
Tijdens deze les hebben we kubussen moeten tekenen, we moesten een boze kubus tekenen, een grappige kubus en we hebben geleerd om een ruimtelijke kubus te maken.
Dit een poppetje van klei. Hij ligt relaxend achterovergeleund.
De negende BV:
Dit is fase 1 (krabbelfase) omdat... je ziet verschillende bewegingen uit de schouder/elleboog. veel gekras.
Dit is fase 2a omdat.. verschillende aspecten qua kleuren en vormen die door elkaar heen lopen in een plattegrond.
Dit is fase 2b omdat... de tekening meer contouren heeft en veel verschillende kleuren in 1 afbeelding.
Ik heb hier Demi Janson nagetekent met houtskool.
Samengewerkt met Len van der Velden, Demi Janson en Lars van der Weg.
de tiende les bv:
kijkvragenformuleren.
/>
Wij hebben de volgende soorten vragen in deze tekening verwerkt:
- Startvragen
- Onderzoeksvragen
- Analyse vragen
- Speculatieve vragen
- Vragen die leiden tot een oordeel
Samengewerkt met Len van der Velden & Lars van der Weg.
------------------------------------------------------------------------------------
De Zevende les BV
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENT: Len van der Velden PABOKLAS: PLV1E
STAGEBEGELEIDER: Frans Kuiper
|
STAGEGROEP: groep 4
LESACTIVITEIT: beeldendevorming
|
STAGESCHOOL: De Oostwijzer
MENTOR: Madelief Debeij
|
DATUM: 02-03-2015
LESDUUR: 60 minuten
|
STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
|
|
BEGINSITUATIE
|
Om de 5 weken komt er een docent die crea
geeft aan de kinderen. Elke keer dat ze komt gaat ze iets anders doen met de
kinderen een voorbeeld hiervan is een pop maken van een leeg flesje. Ze
hebben al kennis gemaakt met het creatief denken over een voorwerp dat ze
gaan maken.
|
LESDOEL(EN)
|
Beeldend doel:
De kinderen gaan een 3d hand maken en ze
moeten zelf bedenken wat voor kleuren ze gaan gebruiken.
Technisch doel:
De kinderen gaan een hand in 3d maken. Op de
lijnen van de hand moeten ze een boog maken. Hierna moeten ze tussen de
lijnen kleuren. Er mag geen wit meer te zien zijn.
|
EIGEN
LEER-
DOEL(EN)
|
Ik reflecteer op mijn eigen handelen aan het
einde van de les
|
FASE
|
LEERACTIVITEIT
|
DID.
WERKVORMEN
|
MATERIALEN
|
ORIENTATIE
/
RECEPTIE
tijdsduur:
|
Beeldcultuur:
-
Een voorbeeld laten zien
-
De kinderen gaan kijken wat ze allemaal zien
Beeldbeschouwen:
-
De kinderen vragen wat ze allemaal zien
-
Welke kleuren zien ze? Hoe kan het dat hij eruit ziet alsof het 3d
is?
Filmpje laten zien van hoe andere mensen het
hebben gedaan.
|
Presentatie
Youtube
Voorbeeld tekening
|
|
UITVOERING/
PRODUCTIE
tijdsduur:
|
-
de kinderen het papier geven
-
ze moeten bedenken wat voor kleuren ze gaan gebruiken
-
bedenken wat voor soort stift ze gaan gebruiken. Markeerstift,
viltstift.
-
Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik geen wit meer zie in mijn hand.
-
De kinderen gaan aan het werk
-
Ze hebben hier 1 uur voor.
-
Zachtjes een muziekje aanzetten
-
Naam schrijven de kinderen op de achterkant van het blaadje
-
Wanneer je klaar bent laat je hem aan mij zien ( ik kijk dan of ik
geen wit meer zie) en laten ze hem op tafel liggen.
|
Beeldende middelen
Stiften
A4 papier
digibord
|
|
AFSLUITING
/
REFLECTIE
tijdsduur:
|
-
De kinderen leggen hun spullen niet en gaan rond lopen door de
klas en gaan kijken naar andermans werk.
-
Handen op je rug en niet aanraken
-
Na 5 minuten weer terug naar je plek
-
Vinger opsteken om te vertellen welke je het mooist vindt.
-
Hierna inleveren op de instructietafel
-
Ik hang ze allemaal aan de muur zodat iedereen ze kan zien.
|
Rubric
|
Ik was deze les aanwezig. Alleen ik ben vergeten foto's te maken van mijn resultaten.
Tijdens deze les hebben we kubussen moeten tekenen, we moesten een boze kubus tekenen, een grappige kubus en we hebben geleerd om een ruimtelijke kubus te maken.
Dit een poppetje van klei. Hij ligt relaxend achterovergeleund.
De negende BV:
Dit is fase 1 (krabbelfase) omdat... je ziet verschillende bewegingen uit de schouder/elleboog. veel gekras.
Dit is fase 2a omdat.. verschillende aspecten qua kleuren en vormen die door elkaar heen lopen in een plattegrond.
Dit is fase 2b omdat... de tekening meer contouren heeft en veel verschillende kleuren in 1 afbeelding.
Ik heb hier Demi Janson nagetekent met houtskool.
Samengewerkt met Len van der Velden, Demi Janson en Lars van der Weg.
de tiende les bv:
kijkvragenformuleren.
/>
Wij hebben de volgende soorten vragen in deze tekening verwerkt:
- Startvragen
- Onderzoeksvragen
- Analyse vragen
- Speculatieve vragen
- Vragen die leiden tot een oordeel
LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENT: Lars van der Weg en Len van der Velden PABOKLAS
Plv1e
STAGEBEGELEIDER
|
STAGEGROEP
middenbouw
LESACTIVITEIT
Beeldende Vorming
|
STAGESCHOOL
MENTOR
|
DATUM
LESDUUR
|
STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
| |
BEGINSITUATIE
|
Beeldend vermogen: gecodeerde werkelijkheid
Ontwikkelingsfase:
|
LESDOEL(EN)
|
Beeldend doel:
Dieren herkennen vanuit mozaïk.
Technisch doel:
Maak een dier vanuit schuimrubber.
|
EIGEN LEER-
DOEL(EN)
|
Een digitale les maken
|
FASE
|
LEERACTIVITEIT
|
DID. WERKVORMEN
|
MATERIALEN
|
ORIENTATIE /
RECEPTIE
tijdsduur:
|
Beeldcultuur:
Animatiefilm laten zien van caroline.
Beeldbeschouwen:
Startvragen.:
Wie kent dit filmpje?
Onderzoeksvragen:
Analyse vragen
Speculatieve vragen
Vragen wat leidt tot een oordeel.
|
Presentatie
| |
UITVOERING/
PRODUCTIE
tijdsduur:
|
Beeldend probleem:
Een stopmotionfilm maken met schuimrubbers in de vorm van een dier
Beeldaspecten:
Met schuimrubbers twee dieren maken.
Bewegende dieren
Mozaieken
Werkproces(sen):
Dieren bedenken(3 tot 5) en maken met mozaïek rubber.
Stopmotion film met mozaïek
Instructie techniek:
Hoe beweeg je dieren in een stopmotion. (voorbeeld)
Dieren geleidelijk uit beeld laten verdwijnen.
Dieren laten bewegen doormiddel van verplaatsing
|
Beeldende middelen
| |
AFSLUITING /
REFLECTIE
tijdsduur:
|
Presentatievorm:
Nabeschouwing:
Terugblik wat zag je? Geef elkaar tips en tops. (kindniveau)
Beoordelingscriteria:
Wat zijn de verschillen met wat de eisen moesten zijn en het eindproduct.
(productbeoordelingsniveau)
|
Rubric
|
Samengewerkt met Len van der Velden & Lars van der Weg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten