Len van der Velden

Les 1:

Samengewerkt met Jelle

Deze les hebben we van kosteloos materiaal een voertuig gemaakt.
Het beeldend doel was om een krachtig en of snel voertuig te maken waarbij de onderdelen los van elkaar kunnen bewegen. Wij hebben een snel voertuig gemaakt. Dat is te zien aan de kleur (aluminium) en aan het vlaggetje. Het voorwiel van de motor kan draaien.
Het technisch doel was om drie verschillende assemblage technieken te gebruiken, maar geen lijm of plakband.
Wij hebben gebruik gemaakt van satéprikkers om de wielen te bevestigen, elastiek om de stoel vast te maken en touw om het stuur vast te maken.

Les 2:

Samengewerkt met Jelle en Anna-Sophie

Deze les hebben we een stop-motion-filmpje gemaakt. Het beeldend doel was om een filmpje te maken van een racewedstrijd tussen twee voertuigen, die we de vorige les hebben gemaakt, die eindigt in een crash. Het technisch doel was om gebruik te maken van stop-motion-techniek.

Deze opdracht was een ontwerpproces. We moesten namelijk een oplossing zoeken voor een beeldend probleem. Van stilstaande beelden (foto’s) moesten we een filmpje maken. Dat hebben we gedaan door de auto’s steeds een klein stukje te verplaatsen en dan een foto te nemen. Als je al deze foto’s dan achter elkaar afspeelt krijg je een filmpje waarin de voertuigen lijken te bewegen.













De Derde les BV:

Ik kon niet bij deze les aanwezig zijn ivm prive redenen.


De vierde les BV:






Klassiek
1: De stijl van schilderen qua kleurgebruik en het tijdperk van uitbrengen.
2: Het geeft een duidelijk beeld van de werkelijkheid en emoties.

Modernistisch
1: Het experimenteren met afstand, diepte en werkelijkheid.
2: Surrealistisch vanwege onwerkelijke beelden samengevoegd met werkelijkheid en abstractie.

Postmodernisme
1: Het in twijfel trekken van de waarheid.

2: Historische stijlelementen uit verschillende perioden met als doel herkenning van de wereld.


 Len van der Velden, Wesley Schönherr en Lars van der Weg



------------------------------------------------------------------------------------

 De Vijfde les BV:

Voor deze les ben ik mijn foto's van de appels kwijt geraakt. Ze zijn verloren gegaan op het moment dat mijn telefoon is gecrasht. Hierdoor kan ik ze niet plaatsen op mijn blog.





De Zesde les BV:

Dit zijn onze zelfgemaakte monsters. 
De bovenste is gemaakt van papier, met onze handen.
De onderste is een touw wol met oogjes erop.
Ze hebben allebei (nog) geen naam.


Samengewerkt met Len van der Velden, Wesley Schönherr en Lars van der Weg

------------------------------------------------------------------------------------

De Zevende les BV


logootjeLESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENT: Len van der Velden        PABOKLAS: PLV1E

STAGEBEGELEIDER: Frans Kuiper                                         

STAGEGROEP: groep 4

LESACTIVITEIT: beeldendevorming

STAGESCHOOL: De Oostwijzer

MENTOR: Madelief Debeij
DATUM: 02-03-2015

LESDUUR: 60 minuten
                                                                 
STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
BEGINSITUATIE


Om de 5 weken komt er een docent die crea geeft aan de kinderen. Elke keer dat ze komt gaat ze iets anders doen met de kinderen een voorbeeld hiervan is een pop maken van een leeg flesje. Ze hebben al kennis gemaakt met het creatief denken over een voorwerp dat ze gaan maken.

LESDOEL(EN)

Beeldend doel:
De kinderen gaan een 3d hand maken en ze moeten zelf bedenken wat voor kleuren ze gaan gebruiken.

Technisch doel:
De kinderen gaan een hand in 3d maken. Op de lijnen van de hand moeten ze een boog maken. Hierna moeten ze tussen de lijnen kleuren. Er mag geen wit meer te zien zijn.
EIGEN LEER-
DOEL(EN)


Ik reflecteer op mijn eigen handelen aan het einde van de les

FASE
LEERACTIVITEIT
DID. WERKVORMEN
MATERIALEN
ORIENTATIE /
RECEPTIE

tijdsduur:
Beeldcultuur:
-       Een voorbeeld laten zien
-       De kinderen gaan kijken wat ze allemaal zien
Beeldbeschouwen:
-       De kinderen vragen wat ze allemaal zien
-       Welke kleuren zien ze? Hoe kan het dat hij eruit ziet alsof het 3d is?

Filmpje laten zien van hoe andere mensen het hebben gedaan.



Presentatie
Youtube
Voorbeeld tekening
UITVOERING/
PRODUCTIE

tijdsduur:

-       de kinderen het papier geven
-       ze moeten bedenken wat voor kleuren ze gaan gebruiken
-       bedenken wat voor soort stift ze gaan gebruiken. Markeerstift, viltstift.
-       Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik geen wit meer zie in mijn hand.
-       De kinderen gaan aan het werk
-       Ze hebben hier 1 uur voor.
-       Zachtjes een muziekje aanzetten
-       Naam schrijven de kinderen op de achterkant van het blaadje
-       Wanneer je klaar bent laat je hem aan mij zien ( ik kijk dan of ik geen wit meer zie) en laten ze hem op tafel liggen.


Beeldende middelen
Stiften
A4 papier
digibord
AFSLUITING /
REFLECTIE

tijdsduur:

-       De kinderen leggen hun spullen niet en gaan rond lopen door de klas en gaan kijken naar andermans werk.
-       Handen op je rug en niet aanraken
-       Na 5 minuten weer terug naar je plek
-       Vinger opsteken om te vertellen welke je het mooist vindt.
-       Hierna inleveren op de instructietafel
-       Ik hang ze allemaal aan de muur zodat iedereen ze kan zien.



Rubric

een voorbeeld van de opdracht:
 
 
De achtste BV:

Ik was deze les aanwezig. Alleen ik ben vergeten foto's te maken van mijn resultaten.
Tijdens deze les hebben we kubussen moeten tekenen, we moesten een boze kubus tekenen, een grappige kubus en we hebben geleerd om een ruimtelijke kubus te maken.
 

Dit een poppetje van klei. Hij ligt relaxend achterovergeleund.


De negende BV:




 
Dit is fase 1 (krabbelfase) omdat... je ziet verschillende bewegingen uit de schouder/elleboog. veel gekras.

 
Dit is fase 2a omdat.. verschillende aspecten qua kleuren en vormen die door elkaar heen lopen in een plattegrond.   
Dit is fase 2b omdat... de tekening meer contouren heeft en veel verschillende kleuren in 1 afbeelding. 

 

Ik heb hier Demi Janson nagetekent met houtskool.

 
Samengewerkt met Len van der Velden, Demi Janson en Lars van der Weg. 



de tiende les bv:

kijkvragenformuleren.
 /> 


Wij hebben de volgende soorten vragen in deze tekening verwerkt:
- Startvragen
- Onderzoeksvragen
- Analyse vragen
- Speculatieve vragen
- Vragen die leiden tot een oordeel

LESVOORBEREIDINGSFORMULIER
STUDENT: Lars van der Weg en Len van der Velden                                                  PABOKLAS
Plv1e
STAGEBEGELEIDER                                                                                                  

STAGEGROEP
middenbouw
LESACTIVITEIT
Beeldende Vorming
STAGESCHOOL

MENTOR
DATUM

LESDUUR

STARTPUNT VAN VOORBEREIDING
BEGINSITUATIE


Beeldend vermogen: gecodeerde werkelijkheid

Ontwikkelingsfase:
LESDOEL(EN)

Beeldend doel:
Dieren herkennen vanuit mozaïk.
Technisch doel:
Maak een dier vanuit schuimrubber.
EIGEN LEER-
DOEL(EN)
Een digitale les maken



FASE
LEERACTIVITEIT
DID. WERKVORMEN
MATERIALEN
ORIENTATIE /
RECEPTIE

tijdsduur:
Beeldcultuur:
Animatiefilm laten zien van caroline.



Beeldbeschouwen:
Startvragen.:
Wie kent dit filmpje?

Onderzoeksvragen:
Analyse vragen
Speculatieve vragen
Vragen wat leidt tot een oordeel.


Presentatie
UITVOERING/
PRODUCTIE

tijdsduur:

Beeldend probleem:
Een stopmotionfilm maken met schuimrubbers in de vorm van een dier


Beeldaspecten:
Met schuimrubbers twee dieren maken.
Bewegende dieren
Mozaieken


Werkproces(sen):
Dieren bedenken(3 tot 5) en maken met mozaïek rubber.
Stopmotion film met mozaïek


Instructie techniek:
Hoe beweeg je dieren in een stopmotion. (voorbeeld)
Dieren geleidelijk uit beeld laten verdwijnen.
Dieren laten bewegen doormiddel van verplaatsing 


Beeldende middelen
AFSLUITING /
REFLECTIE

tijdsduur:

Presentatievorm:

Nabeschouwing:
Terugblik wat zag je? Geef elkaar tips en tops. (kindniveau)
Beoordelingscriteria:
Wat zijn de verschillen met wat de eisen moesten zijn en het eindproduct.
(productbeoordelingsniveau)

Rubric



Samengewerkt met Len van der Velden & Lars van der Weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten