samengewerkt met Arzu
Voertuig van kosteloos materiaal
beeldend doel: de voertuig moet kracht en/ of snelheid uitstralen. Dit kon je doen door gebruik van juiste kleuren en vormen.
technisch doel: je moest minimaal 3 assemblagetechnieken gebruiken. Hierbij hebben wij kurken, satéprikkers en punaises gebruikt. Het gebruik van nietmachine, lijm en plakband was verboden.
Voor voertuig zie het filmpje. (eerste auto dat in beeld komt)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 2 samengewerkt met Arzu, Lars van der Weg en Wesley Schönherr
Stop- motion filmpje
beeldend doel: een race tussen twee zelfgemaakte voertuigen, met een crash op het eind.
technisch doel: met de animatietechniek (stop- motion) een filmpje maken. Hierbij creëer je een bewegend beeld, door de omgeving te veranderen en veel foto's achter elkaar te maken.
werkprocessen: Wij hebben ervoor gekozen om van vooraf de foto’s te maken, en de auto’s te laten bewegen richting de camera. Ook zijn er verschillende elementen die zorgen voor beweging in het filmpje, zoals: de wolken, vogels, poppetjes.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 3
samengewerkt met Laura Schaap
wij moesten tijdens het vakatelier een beoordelingsformat maken om de stop- motions van onze klasgenoten objectief te kunnen beoordelen. We moesten rekening houden met een puntentelling en minstens 4 aspecten toetsen.
beoordelingsformat:
puntentelling:
12 punten : een 10
11 punten: een 9
10 punten : een 9
9 punten : een 7
8 punten: een 6
7 punten: een 5
etc.
vervolg les 3 zelfstandig gemaakt
Boetseer opdracht
In de receptieve fase werd de opdracht uitgelegd.
Technisch doel: De klei opblazen, zo wordt deze hol van binnen en blijft het kleiwerk lichter.
Beeldend doel: Een moderne vis met moderne technologie.
In de productieve fase werd de opdracht uitgevoerd. Ik heb er voor gekozen op mijn vis een # logo en Facebook logo te plaatsen. (ontwerpproces) Er moest een oplossing gezocht worden voor het beeldende probleem.
In de reflectieve fase werd gekeken of het werk aan de opdracht voldeed.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 4
Samengewerkt met: Jantine Brokking en Irene Disseldorp
Klassieke schilderijen
Opdracht 1:
Van een klassiek schilderij een postmoderne versie maken.
engelen
Uitwerking:
Het licht komt van links, er staan 2 engeltjes op afgebeeld die op de tafel leunen. Zij kijken naar rechtsboven. Zij hebben gekleurde vleugels (rood, blauw, groen, geel en zwart). De achtergrond is vrij neutraal door de grauwe kleur, er is maar 1 kleur gebruikt met schaduw elementen. Het papier heeft een motief, dit zie je terug aan de vierkantjes die licht doordrukken op het schilderij.
1.
opdracht 2
Drie verschillende schilderijen uit drie verschillende tijden met onderbouwing .
Klassiek schilderij:
Het schilderij is zo realistisch mogelijk getekend.
Het symbool in deze afbeelding is overduidelijk de weg naar de kerk die in de verte staat.
Modern schilderij:
Het is duidelijk dat er geëxperimenteerd wordt met vormen en kleuren.
Je ziet dat het een vrouw is die in de spiegel kijkt, maar het is totaal niet waarheidsgetrouw. Een echt gezicht heeft bijvoorbeeld effen kleuren en bestaat niet uit harde lijnen, maar schaduwen. Ook is een gezicht niet geel met rood. Dit is typisch abstracte kunst.
Postmodern schilderij:
Dit is een bekend schilderij van Dali, dit was van oorsprong een modern schilderij. De typische smeltende klokken zijn veranderd in de karakters van "The Simpsons" waardoor het een postmodern schilderij is geworden.
De specifieke kenmerken van het oorspronkelijke schilderij worden uitvergroot om duidelijk te maken dat het van Dali komt.
opdracht 3
motiverende lesopening maken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 5
zelfstandig werk
teken met houtskool een bol.
De opdracht was om zonder lijnen een bol te tekenen. . Dit moesten wij doen door de achtergrond van donker naar licht te tekenen en de bolvorm vanaf de andere kant van donker naar licht te tekenen.
Appel tekenen met verschillende materialen.
beeldaspecten
foto 1: vorm, kleur en textuur.
foto 2: licht donker, diepte en kleur.
foto 3: kleur, lijnvoering en vorm.
foto 4: textuur, licht donker
foto 5 : mislukt
foto 6: vorm en kleur.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 6
samengewerkt met Irene Disseldorp en Jantine Brokking
BV les aan de hand van een prentenboek.
Samenvatting verhaal ( De wiebel- billen- boogie) Moeder gaat van huis. vader doet verschillende spelletjes met de kinderen. hij gooi ze in de lucht hij speelt indiaantje hij gaat op jacht ze duiken in bad vader spuit de hele badkamer nat tijdens het afdrogen zingt hij een liedje dan komt mama thuis, wat een troep ze doen nog een keer de dans mama moet hard lachen.
Tijdens het voorlezen:
- De regendruppel dans +liedjes (drama/ muziek)
- bananen jacht in het lokaal. Bananen krijgen een gekleurd lintje. Deze bananen kunnen worden gesorteerd. En de groepjes bananen kunnen worden geteld. (rekenen)
Na het voorlezen - Indianentooi maken
- vis beplakken met glimmend materiaal. Op het raam plakken onder de zon.
Beeldend materiaal: foto’s uit het boek en foto’s van de schubben vis.
Lesvoorbereiding formulier
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BV les 7 Beeldend doel
Een beeldend probleem heeft een beeldend- en een technisch doel.
.
De eerste opdracht die we deze les kregen was het tekenen van kubussen.
De 1e opdracht was: teken een kubus. Hierbij komt bij de meeste het cliche beeld naar boven wat iedereen van een kubus had. Het perspectief klopt niet.
De 2e opdracht: Na gaf de docent instructies over de hulplijnen, deze zouden het perspectief kloppend maken. Deze opdracht had alleen een technisch doel en het beeldend doel miste.
en heel subjectief. Hier miste het beeldend probleem ook.
Opdracht 4 en 5 hadden allebei een technisch en een beeldend doel. Technisch doel: de lijnvoering. Beeldend doel: Verlegen en kwade kubus.
Opdracht 2: Boetseren
beeldend doel: Menselijk figuur met een expressieve houding, juiste verhouding.
technisch doel: boetseren uit 1 bol.
beeldaspecten: beeld en verhouding
Mijn menselijk figuur voelt zich terneergeslagen. Dat is te zien aan de wat opgevende houding. Ze ziet het niet meer zitten.
================================================================================================
BV les 8 Beeldend vermogen
samengewerkt met: Irene Disseldorp, Jantine Brokking en Jelle Soethout.
opdracht: Neem tekeningen uit de onder-, midden- en boven bouw en kijk naar de verschillende aspecten die aanwezig zijn die betrekking hebben op:
- kleurgebruik
- Compositie
- Ruimte
- Vorm
kleur vorm compositie ruimte
|
Groep 1
Groep 6
Groep 8
Opdracht 2
Teken een mens figuur. Dit moest snel gebeuren.
Vervolgens werden we gewezen op een aantal punten. Past het hoofd 8 keer in het lichaam, zit de kruis in het midden.
Samengewerkt met Irene.
Vervolgens kregen we een instructie van de leerkracht die een voorbeeld liet zien bij het tekenen van een mens.
We moesten een partner kiezen en deze model laten staan voor een portret. Hiervoor gebruikte we houtskool. Je mocht zelf kiezen hoe je model ging staan.
============================================================================
BV les 9
Niet aanwezig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten