Vakatelier 1
Samenwerking met Tessa Deighton. .
Voertuig van kosteloos materiaal.
Technisch doel:
Assemblage is zonder lijm of plakband.
Door de kleuren van het materiaal te gebruiken geef je aandacht aan snelheid en kracht.
Op het voertuig moeten onderdelen zitten die beweging bevatten.
Beeldend doel:
Een snelle en/of krachtige auto maken zonder de hulp van schilderen of gekleurd papier.
Werkproces/ assemblage technieken:
Het voertuig geeft een hoge mate van kracht af door het gebruik van materiaal. De grote wielen zorgen voor het beeld van kracht. Daarentegen geeft de kleur geel op het doosje een vorm weer van snelheid. Wij hebben de volgende materialen gebruikt:
-lucifers, melkpakken, soeppak, doorschijnend vierkant, kartonnen doos, doppen, sate prikkers, punaises
De sate prikkers zorgden er overigens voor dat de doppen aan het melkpak kon worden bevestigd. Dit zorgt voor beweging van de wielen (doppen). Ook zorgen de elastieken ervoor dat de doos bovenop het melkpak kon worden bevestigd.
Vakatelier 2
Samenwerking met Tessa Deighton, Laura Schaap en Irene Disseldorp
Stop-motion filmpje
Beeldend doel:
Een race tussen 2 voertuigen met aan het einde een crash
Technisch doel:
Zorg dat het voertuig lijkt te bewegen veel foto's achter elkaar te maken, waarbij steeds de omgeving verandert.
Werkproces:
Wij zorgden voor beweging door telkens de achtergrond te laten veranderen. Ook veranderden we elke keer de markeringen op het wegdek om het echt te laten lijken. Wij gebruikten als materiaal: playmobile poppetjes, bomen, hekken, ijskraam, markeringsstrepen.
1: De auto's staan klaar voor de race.
2: De auto's beginnen met racen.
3: De race is bezig en het linkervoertuig loopt op kop.
4: Er komt ineens een ijskar over de weg waardoor het linkervoertuig remt.
5: Het rechter voertuig botst op de ijskar.
6: Iedereen is nog in orde en staat voor de voertuigen.
Vakatelier 3
Samengewerkt met Irene Disseldorp
Beoordelingsformulier
Wij moesten aan de hand van een beoordelingsformulier de filmpjes beoordelen op tenminste vier onderdelen. Hier kan worden gekozen uit: onvoldoende, voldoende of goed.
Het moet zo objectief mogelijk worden opgesteld waaruit een cijfer kan worden bepaald.
Onvoldoende (1 pnt.)
|
Voldoende (2 pnt.)
|
Goed (3 pnt.)
| |
Voertuigen
|
Geen snelheid of kracht te zien. Niet origineel. 1 of geen voertuig aanwezig.
|
Bevat krachtige/snelle elementen. 2 voertuigen aanwezig.
|
Minstens 2 aanwezig.
Origineel. Bevat krachtige/snelle elementen.
|
Omgeving
|
Achtergrond beweegt niet, veranderd niet.
|
Achtergrond beweegt amper, wisselt te weinig.
|
Laat duidelijk beweging zien en is origineel.
|
Animatie techniek
|
Veel haperingen in de film, techniek niet toepasselijk voor het doel.
|
Heeft een passende techniek toegepast om het doel te bereiken.
|
Is 1 goed lopende samenhang, techniek sluit perfect aan op het doel.
|
Crash element
|
Niet of onduidelijk aanwezig.
|
Is aanwezig, maar niet spectaculair.
|
Er is een duidelijke, spectaculaire crash te zien.
|
Wedstrijd element
|
Niet aanwezig, niet duidelijk herkenbaar.
|
Matig aanwezig, niet gedurende het hele filmpje te zien.
|
Er is overduidelijk sprake van een wedstrijd tussen 2 voertuigen.
|
Boetseeropdracht
Beeldend doel:
Een vis als geometrisch figuur met details van moderne aspecten.
Technisch doel:
De klei zo opblazen dat deze lichter wordt
Werkproces:
Ik maak een bol van klei. Deze maak ik plat tot een bepaalde dikte. De randen van het rondje moeten nat worden gemaakt. Vervolgens doe je een rietje in het klei en vouwt hem dubbel. Daarna blaas je door het rietje waardoor die hol wordt.
Beschrijving eigen werk:
Mijn vis heeft een ronde vorm. Op mijn vis zie je de volgende details van moderne aspecten: hashtag op de kroon, de e van internet explorer, en + en - wat betrekking heeft op het toetsenbord van een computer.
Receptieve fase: de opdracht werd uitgelegd aan de hand van een voorbeeld
Productieve fase: ik ga aan de slag met mijn eigen werk
Reflectie fase: ik reflecteer op wat ik heb gemaakt. Voldoet alles aan de eisen?
Vakatelier 5:
Een bol tekenen
De opdracht was om zonder lijnen een bol te tekenen met de overgang van zwart naar wit. Dit moest met een vloeiende overgang gebeuren.
Hierbij mochten we alleen gebruikmaken van kneed gum en houtskool.
Hierna moesten bij een appel tekenen met verschillende technieken:
Ik heb gebruik gemaakt van: wasco, spattechniek, verf enz.
Beeldaspecten:
Bij 4,5,6 spelen vooral kleur een grote rol. Deze vallen het meeste op.
Bij 7 zie je de appel recht voor je. Licht aspect speelt hier een rol.
Bij 1,2,3 spelen textuur een belangrijke rol.
Vakatelier 6
Prentenboek
Wij moesten a.d.h.v. een prentenboek lessen bedenken.
Korte samenvatting: Op een dag ziet Kikker een vreemdeling: Rat. Kikker zijn vrienden zeggen dat ratten niet te vertrouwen zijn en dat Rat niet welkom is. Kikker probeert erachter te komen hoe Rat echt in elkaar zit en ontdekt dat hij het tegendeel is. Hij helpt juist graag mensen.
Rekenles: in het boek komt een mand met appels voor. De kinderen tellen hoeveel appels er in de mand zitten en hoe de appels eerlijk verdeeld kunnen worden over de vrienden.
Beeldende vorming les: in het boek komt een hengel voor. De kinderen maken zelf een hengel van een potlood en mogen deze hengel versieren met verschillende plaksels.Aan de hengel maken ze een touwtje met een zelfgemaakt vis eraan.
Taalles: de kinderen mogen zelf een bladzijde bedenken die in het boek erbij zou passen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten