Annabel Derwort

_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 1
_________________________________________________________________________________



Deze les hebben we een voertuig gemaakt van kosteloos materiaal. Het voertuig moest kracht en/of snelheid uitstralen en ook moesten er drie verschillende assemblagetechnieken worden toegepast. Wij hebben ervoor gekozen om ons voertuig snelheid uit te laten stralen door het gebruik van gekleurde stroken. We hebben deze in de kleuren van vuur van donker naar licht gebruikt. Ook hebben we vlammen bevestigd aan de wc-rollen. Verder sluit de spitse vorm ook goed aan bij snelheid. De assemblagetechnieken die wij hebben gebruikt zijn: knopen (met elastiekjes), prikken (met punaises en sateprikkers) en klemmen (de fles is tussen de wc rollen geklemd). 




(Samengewerkt met Marijke Riem)

_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 2
_________________________________________________________________________________



Deze les hebben wij met ons voertuig van kosteloos materiaal die we gemaakt hebben in de vorige les een stop-motion filmpje gemaakt. Met papier hebben wij een achtergrond gemaakt. Het idee van stopmotion is dat je een foto maakt, een kleine verandering aanbrengt en dan weer een foto maakt, dit herhaalde we net zo lang totdat ons raket uit beeld verdwenen was. Achteraf hebben we de foto’s snel achter elkaar geplaatst en zie hier het resultaat:


(Samengewerkt met: Chayenne Gris, Marijke Riem & Jantine Brokking)

_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 3
_________________________________________________________________________________



Deze les was ik niet aanwezig.



_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 4
_________________________________________________________________________________


Bij dit vakaterlier moesten wij een kunst stuk vinden uit de klassieke tijd. Met dit kunstwerk moesten wij 10 foto's maken en deze foto 's een andere achtergrond, kleur, intentie geven.
Wij hebben gekozen voor de Mona Lisa. 
 
Mona Lisa
(1503 of 1506)



10 keer de Mona Tessa in verschillende stijlen. 


Bij dit vakatlier moesten wij drie schilderijen zoeken bij de volgende tijden: klassieke tijd, moderne tijd en postmoderne tijd. Wij hebben gekozen voor onstannde schilderijen en hierbij een korte kenmerk samenvatting gegeven.
Mona Lisa
(1503 of 1506)
Tijdvak: ontdekkers en hervormers
Klassieke kunst
Leonardo Davinci
Kernmerken: gedetailleerd, anatomische corerct en natuurgetrouw
Les demoiselles d'Avignon
(1907)
Tijdvak: Tijd van wereldoorlogen
Moderne kunst
Pablo Picasso
Kenmerken: abstract, expressie en experimenteel

Marilyn Diptych

(1962)
Tijdvak: computers en televisie
Postmoderne kunst

Andy Warhol
Kenmerken: massacultuur, vernieuwde techniek (zeefdruk) en figuratief

(Samengewerkt met Vivian Lagerwerf & Tessa Deighton)



_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 5
_________________________________________________________________________________


Deze les hebben we met verschillende materialen fruit getekend. 


Pastelkrijt
Acrylverf
Combinatie van kaarsvet en waterverf
Aquarel 
 Spatten met ecoline
Oost-indische inkt met kroontjespen

_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 7
_________________________________________________________________________________


Deze les begonnen we met het tekenen van kubussen. Eerst een kubus zoals je zelf denk dat een kubus er uit ziet. Toen een in perspectief, een grappige kubus, een verlegen kubus en als laatste een kwade kubus. Resultaat:


Kubus in perspectief
Kubus 1
'Verlegen' kubus
'Kwade' kubus
'Grappige' kubus...



Na het tekenen van de kubussen gingen we aan de slag met klei. De opdracht was om een mensfiguur te maken die zo goed mogelijk in verhouding was. Het figuur moest een gevoel uitstralen, mijn geboetseerde mens voelt zich erg triest. 






_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 6
_________________________________________________________________________________

Samengewerkt met: Melissa van der Meer & Vivian Lagerwerf

In dit vakatelier hebben wij bij het prentenboek: 'De koning bakt een huis' twee beeldende vorming opdrachten gemaakt. 


De eerste opdracht is het kleien van een pot zoals blootpad dit altijd deed. Hierin moeten de leerlingen een textuur maken met verschillende voorwerpen die zij kunnen vinden.



De tweede opdracht is het maken van een taart voor de verjaardag van de Koning. De verjaardagstaart moet veel kleur bezitten en kan gemaakt worden met vliegerpapier. De leerlingen moeten van alle los gescheurde stukjes, één geheel proberen te maken. 





_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 8
_________________________________________________________________________________
Deze les hebben we kindertekeningen bekeken en bepaalde aspecten benoemd. Daarna hebben wij een mensfiguur getekend en als laatste met houtskool een medestudent nagetekend. 




Opdracht 2:
Teken een mens:


Teken een medestudent:
Ik heb Vivian Lagerwerf nagetekend. 




_________________________________________________________________________________

VAKATELIER 9
_________________________________________________________________________________

Beelden beschouwen. 

De eerste opdracht was om vragen te maken bij een afbeelding. We moesten verschillende soorten vragen gebruiken. We hebben onderzoeks-, start-, analyse- speculatie- en conclusievragen gebruikt. 



De afbeelding + bijbehorende vragen. 





_________________________________________________________________________________

Opdracht voor de herkansing
_________________________________________________________________________________

Opdracht: Maak een les BV. 

Ik heb een BV les gemaakt voor groep 6/7. Het thema van de les is 'de jungle'. De kinderen  gaan een jungle tekenen waarbij de beeldaspecten compositie, kleur en licht centraal staan. Het doel van deze les is dat de kinderen gaan experimenteren met diepte. Door kleur-, grootte- en licht/donkerverschillen te gebruiken creëren zij als het ware diepte in de jungle. 

Ter introductie krijgen de kinderen dit filmpje te zien: 



Voorafgaand aan deze BV les hebben de kinderen de muziek van dit filmpje behandeld in de muziekles. Ze kennen het liedje en weten dat het over een leeuw in de jungle gaat. Nu zien ze er ook beeld bij. 

Na het bekijken van dit filmpje worden er een paar beelden uit het filmpje op het bord gezet, bij de beelden worden vragen gesteld aan de klas. 


Beeld 1:  (de vragen staan onder het zwart/witte cirkeltje)




Beeld 2: (De vragen staan onder het zwart/witte cirkeltje)



Met deze beelden wordt de opdracht vervolgens uitgelegd. 


Beeld 1: We tekenen een jungle waar tussen de bomen door een lichtstraal naar binnen valt. Zoals je op dit plaatje kunt zien is alles in het licht heel licht en fel van kleur, in de schaduw is het donkerder. 


In de jungle die we gaan tekenen horen natuurlijk dieren. Je mag alle dieren tekenen die jij bij de jungle vindt passen. Let er wel op dat als een dier achter een boom staat (zoals het hert) dat je dan niet het hele dier kan zien. Ook de slang kun je niet helemaal zien want deze is opgerold om een tak. Ook benadrukken dat het luipaard bijvoorbeeld veel groter is getekend dan het hert, dit komt omdat deze dichterbij is. 

Dit is een voorbeeld van hoe de tekening er uiteindelijk uit zou kunnen zien: 
(draaien...)

De tekening wordt gemaakt op een A4 papier met kleurpotlood, dit betekend dat er voor iedere leerling een A4 papier aanwezig moet zijn en voldoende kleurpotloden per tafelgroep. Dit zou ik van tevoren klaar leggen. Ook is het handig om voor extra papier en potloden te zorgen. Tijdens de les is het belangrijk dat de docent rondloopt tussen de tafelgroepen en waar nodig aanwijzingen kan geven. Tijdens de les zou ik rustige muziek aanzetten, onder andere het liedje over de jungle. Als de kinderen ongeveer drie kwartier getekend hebben is het tijd om op te ruimen. Eerst legt de docent klassikaal uit hoe het opruimen in zijn werk gaat, dan gaat de timer aan en moeten de kinderen binnen de tijd hun eigen tafel leeg maken. De tekeningen komen op een stapel op een centrale plek, bijvoorbeeld de instructietafel. Alle potloden gaan weer in de doosjes en worden ook opgeruimd. Als alles opgeruimd is zou ik de tekeningen eventueel nog laten afmaken op een ander moment en als alle tekeningen af zijn hangt je ze op op een leuke plek in de klas. Dan volgt er nog een moment van evaluatie. Wat vond je leuk/niet leuk/moeilijk/makkelijk/nieuw/wat heb je geleerd etc. De kinderen mogen hun eigen tekening een tip en top geven. De tekeningen zullen ook beoordeeld worden. Als er zichtbaar gebruik gemaakt is van grootteverschillen, licht/donkerverschillen en te zien is dat het om een jungle met dieren gaat is de tekening voldoende. Het is ook belangrijk dat de kinderen alleen kleurpotlood gebruikt hebben en dus geen stiften oud (hier ook op toezien tijdens de les). 



Lesvoorbereidingsformulier: 

(op het lesvoorbereidingsformulier is de tijdsduur niet ingevuld maar de orientatie duurt een kwartier, de uitvoering drie kwartier en de afsluiting tien minuten.) 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten