Demi Janson


Vakatelier 1
voertuig van kosteloos materiaal
In samenwerking met Romy Verlind
Techniek:
- het voertuig moet bewegende onderdelen bezitten
- het voertuig moet gemaakt zijn met behulp van verschillende assemblagetechnieken
- het voertuig moet kracht of snelheid uitstralen. Dit doe je met behulp van de kleuren van het gebruikte materiaal.

Beeldend doel:
Maak een voertuig dat met behulp van meegenomen (gebruikt) materiaal, kracht en/of snelheid uitstraalt.

Uitwerking:
Wij hebben gekozen voor een krachtig voertuig. Ons voertuig is niet groot, maar door de compacte vorm en de stevige wielen zou dit voorwerp lange stukken kunnen rijden. Als verschillende assemblagetechnieken hebben wij lint, punaises en satéprikkers gebruikt. 

Wij merkten dat wij te weinig assemblagevoorwerpen hadden meegebracht om een 100 % krachtig voertuig te creëren. 


Het linkse voertuig hebben Romy en ik gemaakt.

Vakatelier 2
Stopmotionfilm
In samenwerking met Romy Verlind, Simone Starre en Iris Swaanenburg.

Techniek:
- maak door achter elkaar foto's te plakken een film.
- verander hierbij de achtergrond.
- maak steeds een kleine verandering in plaats van het voertuig en achtergrond.

Beeldend doel:
- maak een stopmotionfilm met twee zelfgemaakte voorwerpen van de vorige les.
- het moet gaan over een race.
- bij ieder moet de film eindigen met een crash.
- de film moet kracht en snelheid uitstralen.

Uitwerking:
Op het begin hadden wij moeite met de plek waar we het zouden filmen. Uiteindelijk hebben we vanuit de vooraanzicht gefilmd. Dit was geen makkelijke opdracht, omdat wij relatief grote voertuigen hadden. Daarnaast werkt ook het programma waarbij we de film moesten monteren niet. Hierdoor hebben wij niet een film als eindproduct. Dit is besproken met Rebecca van Ingen.

Vakatelier 3
Beoordelingsformulier maken + boetsieropdracht 
In samenwerking met Romy Verlind en Simone van der Starre

Beoordelingsformulier:
Boetsieropdracht:
Techniek:
- klei opblazen
- opgeblazen klei dichtmaken, zodat het lucht binnen de klei niet kan ontsnappen. 

Beeldend opdracht:
- maak van de opgeblazen klei een onderwater dier dat een geometrisch figuur heeft. Ook moet de vis een modern, technologisch aspect hebben. 

Uitwerking:
Op het begin had ik moeite met de opgeblazen klei dicht te maken. Na wat hulp van Rebecca wilde ik een piramide vis maken. Later bedacht ik mij dat een walvis toch wat realistischer was. Als vorm had ik een rechthoek. Het modern technologisch aspect is een hoofdtelefoon en een ipod. 



Vakatelier 4
Klassieke schilderijen
In samenwerking met Romy Verlind en Simone van der Starre

Opdracht 1:
Maak van een klassiek schilderij een post moderne schilderij. Maak minstens 10 foto's. Zorg voor verschil in kleur en stand van de foto.

Uitwerking:

Wij hebben als klassiek schilderij ' De Engelen' gekozen. Dit schilderij is makkelijk te veranderen in een post moderne schilderij. Samen met Romy Verlind waren wij de engelen. Simone van der Starre was de fotograaf. 

De Engelen:

Post moderne foto' s











Opdracht 2:
Zoek drie schilderijen dat behoort tot de drie kunst periodes.


Klassieke periode 1600- 1860


Titel: Het Melkmeisje
Schilder: Johannes Vermeer
Jaar: ca. 1658 

- in de Gouden Eeuw was het voor veel mensen mogelijk een portret te laten maken.
- de lichtinval is voor die tijd een ware must
- veel gebruik van kleur, waardoor details zichtbaar worden. 

Modernistische periode 1860- 1960


Titel: De wenende vrouw
Schilder: Picasso
Jaar: 1937

- verschillende lagen verf op elkaar
- het experimenteren met vormen en kleur
- het choqueren van mensen

Postmoderne periode 1960- heden


Tijdschrift: Charlie Hebdo
Jaartal: 2015

- consument heeft inbreng
- laat mensen denken over het leven

Vakatelier 5
Zelfstandig werk


Techniek:
Werken met houtskool
Een bol creëren zonder strepen te zetten, maar door gebruik te maken van kleuren. 

Beeld: 
Een lichte bol maken.


Appel tekenen met verschillende materialen:


1; Krijt
2; Aquarel
3; Zeef, tandenborstel en ecoline
4; Inkt
5; Schoolverf

Beeldaspecten:
- Bij tekening 2,3 en 4 zie je dat het licht van rechtsboven komt. De schaduw van de appel zie je linksonder.
- Bij tekening 1 en 2 zie je dat de textuur zorgt voor verduidelijking van het figuur.
- Bij tekening 1 zie je dat kleur een belangrijke rol speelt bij verduidelijking van de figuren en rondingen. 

Vakatelier 6
Zelfstandig werken

Een lesvoorbereidingsformulier maken voor een beeldende vorming les.
Deze les heb ik ook uitgevoerd. Binnenkort hiervan foto's.


Voorbeeld:


In samenwerking met Romy Verlind en Simone van der Starre

Les maken aan de hand van een prentenboek. Wij hebben hadden een boek met he themafeest/verjaardag. Daarbij hadden we verschillende beeldendevorming opdrachten bedacht.
- zelf een verjaardagshoed maken
- een slinger maken met alle verjaardagen erop, deze hang je het gehele jaar in de klas.

Vakatelier 7
Beeldend doel.

De opdracht 'tekenen van kubussen'.

Opdracht 1:
Teken een kubus zoals jij het zou tekenen.
Hierbij kwamen de cliche beelden naar boven. Je zag dat veel studenten de kubussen tekenden met de rechterkant als zijaanzicht. Zie afbeelding 1.

Opdracht 2:
Met behulp van de leerkacht tekenden we een kubus met hulplijnen. Zo zorgden we voor een kubus met een kloppende perspectief. Deze opdracht heeft een technisch doel. Het beeldend doel ontbreekt hier. Zie afbeelding 2.

Opdracht 3:
De opdracht was: 'maak een grappige kubus'. Voor velen was dit een lastige opdracht. Ook voor mij. Ik kon niet goed bepalen hoe ik mijn kubus grappige kon maken. Ik had hierbij een kubus gemaakt met daarin een gezicht en een glimlach. (afbeelding ontbreekt)

Opdracht 4:
Hierbij was de opdracht om met behulp van lijnen een verlegen kubus te maken. Hierbij was het technische doel de lijnen. Het beeldend doel was dat het verlegen moest uitstralen. Zie afbeelding 3.

Afbeelding 1.
 Afbeelding 2.
 Afbeelding 3.

 Opdracht 'persoon van klei'
Technisch doel: Uit één stuk klei een persoon vormen
Beeldend doel:  Het persoon moest expressie hebben, een bepaalde houding/vorm.

Hieronder is mijn persoon te zien.
Het moet zelfverzekerheid uitstralen. Dit is terug te zien aan de houding. Een stevige manier van zitten, een blik vooruit en de armen rusten op de knieën.




 


Vakatelier 8
Beeldend vermogen.

Opdracht 1:
Bekijk in groepjes van drie kindertekeningen uit de onder-midden en bovenbouw.
Bedenk welke aspecten van kleurgebruik, compositie, ruimte en vorm ze bezitten.


Onderbouw:
Dit is fase 1 (krabbelfase) omdat je verschillende bewegingen uit de schouder/elleboog ziet. Veel gekras.


Middenbouw:
Dit is fase 2a omdat je verschillende aspecten qua kleuren en vormen ziet. Het loopt door elkaar heen op de plattegrond.    Bovenbouw: 
Dit is fase 2b omdat de tekening meer contouren heeft en veel verschillende kleuren.

 In samenwerking met Lars van der Weg en Len van der Velden.

Opdracht 2:
In een paar minuten moesten we een persoon tekenen. Zie afbeelding 1.
Nadat we dat getekend hadden, was de vraag of de verhoudingen correct waren.
Dit kan je controleren door:
- past het hoofd 8 keer in het lichaam?
- zet een vierkant op het lichaam en maak een kruis. Komt het midden van de kruis ongeveer bij de navel?

Afbeelding 1. 

Nadat we dit besproken hadden, ging je een klasgenoot natekenen. De docent maakte een voorbeeld en gaf daarbij een aantal tips.
Ik heb Len van der Velden nagetekend. Zie afbeelding 2.

Afbeelding 2.


Vakatelier 9
Beeldbeschouwen.

Opdracht 1:
Maak verschillende vragen bij de afbeelding. Maak gebruik van de volgende onderdelen:
Startvragen
Onderzoeksvragen
Analysevragem
Speculatie vragen
Conclusievragen

 
 
 
Opdracht 2:
Maak een beeldende vorming les.
De opdracht was gegeven. Aan de hand van de opdracht maakten wij een lesvoorbereidingsformulier.
Ook hebben we de opdracht tot aan de foto's uitgewerkt.
Onderaan zijn ook de foto's te vinden die betrekking hebben op de opdracht.

Lesvoorbereidingsformulier:


Filmpje van Musti als inleiding. Hierbij kunnen de leerlingen gebruik maken van de vormen die ze makers van Musit ook gebruiken.

 
 
 
 

Hond

Geit

Giraffe
In samenwerking met Simone van der Starre en Romy Verlind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten